Trnavské rybníky
reklama

Pri výbere autoškoly sú najdôležitejšie referencie iných

AKTUALITY - Trnava | 30.1.2012, 19.00, Gabriel Kopúnek

Vodičák je momentálne tým najlepším darčekom k osemnástke. Má svoju hodnotu, je trvalý a určite poteší. Taktiež zvyšuje šancu mladému človeku uplatniť sa na trhu práce.

Pri výbere autoškoly sú najdôležitejšie referencie iných

Kvalitnú autoškolu spoznáte podľa skúseností inštruktorov, vybavenia a podmienok výcviku.

Púpavy pri aleji
reklama

 

Okrem príslušného vzdelania totiž viacerí zamestnávatelia požadujú v ponukách práce aj vlastnenie vodičského oprávnenia na osobný automobil. Samotné zaplatenie kurzu rodičom je však len začiatok. Najdôležitejší je výber tej správnej autoškoly.

 

Cena verzus kvalita


Na Slovensku bolo k 30. septembru 2011 zaregistrovaných 755 autoškôl. V Trnave a Hlohovci 26. Podľa Igora Dolanského zo Slovenskej komory autoškôl sa pri rozhodovaní treba riadiť viacerými kritériami. „Do autoškoly väčšina ľudí chodí len raz v živote, tak by si mal každý vybrať takú, ktorá ho dobre pripraví. Mal by si spraviť nielen prieskum na internete, ale popýtať sa aj známych, ktorí si nedávno robili kurz. Nemusí byť hneď pod nosom, môže byť aj drahšia, no musí spĺňať požadovanú kvalitatívnu úroveň,“ radí.
„Nízka cena kurzu ešte neznamená nižšiu kvalitu výučby. Žiaľ, stretávame sa s prípadmi, keď autoškoly robia výcviky pod nákladové ceny, čo sa potom odzrkadlí možno ani nie na kvalite hodín, ale na ich počte. To by ale mali sledovať hlavne kontrolné orgány, či sa robí výcvik v zmysle platnej legislatívy,“ dodáva Igor Dolanský.

Namaľuj futbalovú Trnavu
reklama


Ako zistiť, že je autoškola podozrivo lacná? Podľa Slovenskej komory autoškôl sa reálna cena za kurz na osobné auto pohybuje v rozmedzí 400 až 460 eur v závislosti na región. Ak sa dodržiava učebná osnova, v roku 2010 podľa časopisu Autoškolák vychádzala priemerná cena výcviku na 413 eur aj s 10-percentným ziskom. Pritom samotné reálne náklady na výcvik boli 378 eur.

 

Kurz môžete reklamovať


Viaceré trnavské autoškoly si za kurz na osobné auto pýtajú okolo 440 eur, čo je v súčasnosti reálna cena za kvalitný výcvik. Sú však aj také, čo podliezajú tzv. priemer. Všetky pritom spĺňajú zákonné kritériá, keďže majú povolenie od Obvodného úradu dopravy v Trnave. Ktoré z nich sú najkvalitnejšie? Odpoveď vám nedá nik, musíte sa spoľahnúť na referencie. „Ak však uchádzač v priebehu výcviku zistí, že autoškola nespĺňa kritériá výcviku, aký by mal absolvovať, má možnosť výmeny autoškoly. Musí ale dôjsť k dohode medzi autoškolou, ktorá ten výcvik prevádzkovala a autoškolou, do ktorej chce nespokojný klient ísť. A musí sa tak urobiť so súhlasom obvodného úradu dopravy,“ vysvetľuje Igor Dolanský. „Reklamovať sa dá samotný kurz aj po skončení tak, že nespokojný zákazník dá podnet na prešetrenie na príslušný úrad dopravy alebo ministerstvo dopravy.“

 

Polícia nepomôže


Kvalita autoškoly sa dá merať nielen cenou, prístupom inštruktorov či vybavením. Polícia si robí pravidelné štatistiky úspešnosti frekventantov kurzov. Názov najlepších a najhorších autoškôl však poskytnúť verejnosti nemôže. „Za uplynulý rok v okrese Trnava evidujeme 2949 žiadateľov o vykonanie skúšky na udelenie vodičského oprávnenia. Z nich 12,5 percenta neuspelo v testoch z pravidiel cestnej premávky a 9,4 percenta neuspelo z vedenia motorového vozidla. Úspešnosť vykonania skúšky závisí najmä od prístupu uchádzača, nie od nálady skúšobného komisára,“ poznamenala policajná hovorkyňa Martina Kredatusová. Ako dodala, na Okresnom dopravnom inšpektoráte v Trnave pôsobí v súčasnosti 14 skúšobných komisárov, ktorí túto činnosť vykonávajú popri svojom bežnom zaradení. „Pracujú ako technici na oddelení evidencie motorových vozidiel, ako správny orgán, ktorý prejednáva priestupky v doprave, ako dopravní inžinieri alebo ako nehodovkári. Ich činnosť skúšobných komisárov je plánovaná a podľa plánu sa zúčastňujú skúšok v autoškolách, pričom termíny skúšok určuje dopravný inšpektorát. Ich počet plne postačuje podmienkam trhu.“

 

Za volantom aj mladiství


Od novembra môžu vodičský preukaz na automobil získať aj sedemnásťroční. Veľký záujem mladistvých zatiaľ autoškoly ale nezaznamenali. „Možno je to tým, že po skončení výcviku musia do dovŕšenia plnoletosti jazdiť v sprievode skúseného vodiča, ktorý má minimálne desaťročnú prax. Podľa mňa však len roky nestačia, dôležité sú skúsenosti. Zlé návyky totiž dokáže sprievodca na mladého šoféra preniesť,“ hovorí Peter Ondrejka, majiteľ Euroautoškoly. „Novela zákona nám síce rozšírila základňu potenciálnych účastníkov kurzu, no myslím si, že hranica sedemnásť rokov je nízka na vedenie automobilu. Peniaze nie sú všetko, i keď, samozrejme, autoškola sa poteší každému účastníkovi kurzu.“


Obhajcovia novely ale tvrdia, že prítomnosť staršej osoby pôsobí na mladého človeka pozitívne. „Ak je spolujazdcom blízka osoba, je skôr morálnou oporou ako stresujúcim faktorom. Je scestné si myslieť, že by rodič súhlasil, aby povinného spolujazdca robil ich dieťaťu neskúsený šofér či nebodaj stará mama,“ poznamenal dopravný analytik Jozef Drahovský.


Polícia sa už s tým, že za volantom sedí mladistvý, zmierila. „Netreba zabúdať, že v takomto prípade je spolujazdec rovnako vodičom a za všetko odpovedá,“ hovorí Martina Kredatusová. „Všetkým novopečeným držiteľom vodičských oprávnení by sme odporúčali, aby vodičské preukazy nezakladali do zásuviek, ale aby svoju zručnosť získavali praktickou jazdou, najlepšie pod dohľadom skúseného vodiča. Apelujeme na mladých vodičov, aby nepreceňovali svoje schopnosti a jazdili opatrne, tak, aby sa z cesty vždy vrátili domov. Treba mať na zreteli, že frajerina za volant jednoducho nepatrí a ak budeme jazdiť podľa predpisov, bude na našich cestách menej nehôd.“

 

reklama

Podeľte sa s nami o váš názor!

Aktuálne správy

reklama

TRNAVSKÝ HLAS je registrovaná ochranná známka Právne informácie | Ochrana osobných údajov | Etický kódex | Reklama | RSS | Kontakty | Nastavenie cookies | Cookies politika
Copyright © 2010-2025. Všetky práva vyhradené
Tento web beží na serveroch webhouse.sk
Mazda TANEX
reklama