Kamióny dopravné značky nezastavili, na ťahu sú ľudia s petíciou
AKTUALITY - Región | 5.2.2012, 14.30, Darina Kvetanová
HRNČIAROVCE NAD PARNOU – Značky pri vstupe do obce z Trnavy a z Cífera zakazujú od konca minulého roka prejazd kamiónom a nákladným autám nad 12 ton. Napriek tomu sa nákladnej dopravy v obci celkom nezbavili.

František Maár býva priamo pri ceste. Vodiči zákaz prejazdu nákladným autám a kamiónom porušujú. Ďalšie prichádzajú z diaľnice a od Voderád, hovorí. Foto: autorka
Ministerstvo dopravy, Národná diaľničná spoločnosť a združenie autodopravcov Česmad sa v novembri dohodli na osadení značiek obmedzujúcich nákladnú a tranzitnú dopravu tam, kde má vodič možnosť pokračovať ďalej po diaľnici, rýchlostnej ceste či ceste prvej triedy.
V Trnavskom samosprávnom kraji akceptovalo ministerstvo 25 z 56 problematických úsekov.
Hrnčiarovciam, cez ktoré začala vo veľkom tranzitná a nákladná doprava prúdiť po vybudovaní Samsungu, malo toto obmedzenie pomôcť do značnej miery.
Starosta Jaroslav Kráľovič však hovorí, že nákladná doprava do obce naďalej prichádza od Voderád a tiež z diaľnice D1, kde zákaz prejazdu chýba. „Mnohí vodiči tiež nerešpektujú už osadené značky. Pokles hluku sme teda pocítili, nie však natoľko, aby sa naň ľudia prestali sťažovať,“ hovorí Kráľovič.
Ak sa situácia nezlepší, chce osloviť políciu, aby na dodržiavanie zákazu dohliadala.
Podľa starostu najviac kamiónov a nákladných áut prichádza do obce práve z diaľnice D1. Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík informoval, že na tomto mieste zákaz neosadia. „Podľa podkladov, ktoré nám poskytlo ministerstvo dopravy, nebola táto obec zaradená do zoznamu ciest, kde je potrebné osadiť zvislé dopravné značky obmedzujúce nákladnú dopravu nad 12 ton. Tak isto nebola v zozname ani cesta tretej triedy smerujúca do Hrnčiaroviec od obce Voderady.“
V Hrnčiarovciach stále čakajú aj na vybudovanie obchvatu, ktorý bol plánovaný v súvislosti s výstavbou Samsungu, no po ukončení stavby sa štátne orgány nevedeli dohodnúť, kto je v tomto smere kompetentný. Projekt na jeho výstavbu má teraz zafinancovať samosprávny kraj, samotný obchvat ministerstvo dopravy. Obe inštitúcie ale argumentujú nedostatkom financií.
Iniciátor petície za urýchlené vybudovanie obchvatu František Maár plánuje preto spolu s ďalšími členmi petičného výboru takmer 1400 podpisov VUCke odovzdať. „I keď nám dopravné značky do značnej miery pomohli, kým nebudú policajti dozerať na ich dodržiavanie a kým nevznikne obchvat obce, problémov sa nezbavíme,“ myslí si.