Trnavské rybníky
reklama

TÉMA: V Trnave je z roka na rok menej nadaných detí

AKTUALITY - Trnava | 17.2.2012, 13.00, Darina Kvetanová

Na Základnej škole s materskou školou na Vančurovej ulici už štyri roky neotvorili triedu pre deti s intelektovým nadaním. Je pritom jedinou v Trnavskom a Piešťanskom okrese, kde môžu nadané deti vďaka špeciálnemu študijnému plánu lepšie rozvíjať svoje danosti.

TÉMA: V Trnave je z roka na rok menej nadaných detí

Najmladšie nadané deti sa na Vančurovej škole učia v bežných triedach. Špeciálne pre nízky počte neotovorili. Foto: Darina Kvetanová

BESST zápis
reklama

 

Či je dieťa nadané, posudzujú testovaním psychológovia Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie v Trnave (CPPPaP).

 

Za posledné dva roky podstúpilo diagnostikovanie šesťdesiattri detí, z nich bolo len päť vyhodnotených ako nadaných. „Je to málo na to, aby sme otvorili špeciálnu triedu,“ hovorí riaditeľka ZŠ Anna Čapošová.

 

Žiaci nižších ročníkov sú teda zaradení do bežných tried, kde sa učia s iným študijným plánom, ako ich spolužiaci. Špeciálne triedy sú len na druhom stupni. „Je to na škodu, pretože práve v špeciálnej triede sa intelekt nadaného dieťaťa rozvíja najlepšie. I keď v bežnej triede má vlastný študijný plán, nedostane taký priestor na rozvoj. V špeciálnej sa žiaci motivujú navzájom,“ hovorí zástupkyňa riaditeľky Anna Kövérová.

Potulky Malým Rímom Trnava
reklama


Zmenili kritériá

Počty druhostupniarov naznačujú, že nadaných žiakov bolo pred piatimi rokmi podstatne viac. Pokles mohli zapríčiniť metodické pokyny, na základe ktorých psychológovia určujú intelekt dieťaťa. Tie sa v roku 2005 zmenili.

 

Psychológovia sa však zhodujú, že sú prispôsobené dnešnej populácii a primerané pre zisťovanie intelektového nadania u detí. „Na základe pôvodných kritérií by sme možno nadanosť diagnostikovali u tridsiatich detí, teraz u piatich. Aktuálny stav však zodpovedá populačnej norme a vďaka platným kritériám naozaj meriame to, čo sa nazýva nadanie,“ hovorí riaditeľka CPPPaP Ivica Kuracinová.

 

„Dosiahnuté výsledky na vyšetrení konzultuje viac psychológov a následne dávajú vyjadrenie rodičom. Tí sa napokon rozhodujú, či do špeciálnej triedy svoje dieťa dajú. Netreba vyrábať deti pre triedu s intelektovým nadaním, ale vytvárať triedy pre takéto deti. Preto nebudeme tlačiť na pílu,“ konštatuje Kuracinová.

 

Nadané, či šikovné

Ľudia si často mýlia pojmy šikovné a nadané dieťa. Podľa Ivice Kuracinovej môžeme povedať, šikovné sú dobre prosperujúce deti. „Ich posudzovanie je však na rozdiel od nadaných detí subjektívne,“ hovorí Kuracinová.
Nadaným je dieťa, ak:

  • má vývinový náskok pred rovesníkmi;
  • číta, sčítava, odpočítava v odbore nad desať ešte v predškolskom veku;
  • má dobrú pamäť, rýchlo a ľahko sa učí;
  • sa pýta na veci, ktoré nie sú primerané jeho veku;
  • kladie nezvyčajné otázky a potrebuje sa dostať na koreň veci;
  • je aktívne, má radosť z objavovania nového;
  • sa zaujíma o netypické veci pre jeho vek;
  • má širokú slovnú zásobu a dobre argumentuje;
  • má potrebu si vymýšľať, je kritické k autoritám;
  • podáva nadpriemerné výkony v psychologických testoch.


Hlavné slovo má rodič
Na začiatku bol experiment a psychológovia mali voľnejšie ruky. „Okrem pokynov ministerstva školstva a daných kritérií a pri identifikácii nadania u žiakov je nutné zohľadňovať aj ich vývinovú nerovnomernosť.

 

Tá sa môže prejavovať v emocionálnej, motorickej, slovnej alebo sociálnej sfére,“ apeluje školská psychologička na Vančurovej Ľudmila Gressnerová. Tá stála pri zrode projektu alternatívnej starostlivosti o nadané deti na Slovensku. „Tieto špecifické odlišnosti aj zvláštnosti nesmú zostať opomenuté a je tiež potrebné využiť kvalitatívny intelekt dieťaťa,“ hovorí.

Či je situácia primeraná, sama posúdiť nevie.

 

Vďaka študijnému programu, ktorý je nadanému dieťaťu šitý na mieru, rozvíja svoj intelekt lepšie. Foto: Darina Kvetanová

 

Z odstrčených jednotkári
Psychologička Ľudmila Gressnerová rodičom odporúča, aby nechali svojmu dieťaťu diagnostikovať intelekt. Informácia o jeho rozumovej úrovni je dôležitá, aby vedeli, čo môžu od neho žiadať a čím by ho už naopak zaťažili, hovorí. Špeciálne vzdelávanie je podľa nej pre nadané dieťa veľmi dôležité. „Rozvíja ho, rozširuje mu obzor, pripravuje ho na väčší výkon,“ objasňuje. Poukazuje pritom na skúsenosti so žiakmi, ktorí do špeciálnej triedy na Vančurovej prestúpili z inej školy. „V predošlom kolektíve boli odstrčení, spolužiaci ich nevedeli pochopiť. Nadané deti sa totiž správajú i vyjadrujú inak, majú špecifické záujmy. Práve v špeciálnej triede dostanú individuálnu starostlivosť, ktorú potrebujú.“

reklama

Podeľte sa s nami o váš názor!

Aktuálne správy

reklama

TRNAVSKÝ HLAS je registrovaná ochranná známka Právne informácie | Ochrana osobných údajov | Etický kódex | Reklama | RSS | Kontakty | Nastavenie cookies | Cookies politika
Copyright © 2010-2025. Všetky práva vyhradené
Tento web beží na serveroch webhouse.sk
Mazda TANEX
reklama