Trnavské rybníky
reklama

Retro: Zbohom, univerzita v Trnave! Možno vôbec nebudeš...

RELAX - Retro | 1.3.2012, 11.48, Benjamín Škreko

Stalo sa pred dvadsiatimi rokmi. Má význam listovať v starých novinách a ponúkať dnešným čitateľom postrehy našich predchodcov? Pokúste sa nájsť si sami odpoveď vo výbere materiálov z Nového Trnavského hlasu extra č. 9 s dátumom 7. – 13. marca 1992.

Retro: Zbohom, univerzita v Trnave! Možno vôbec nebudeš...

Takto sa tešili spartakovci zo Šebíkovho vyrovnávajúceho gólu v prvoligovom zápase so Sigmou... FOTO: Peter Ondrejka

reklama

 

Majster irónie Kalo Uhrík v editoriáli Úbohé knieža ľutuje notárov a pracovníkov geodézie. Denne čelia náporu nervóznych, unavených a naštvaných klientov, ktorí si chcú usporiadať svoje reštitučné nároky.


Knieža, do radu!
Aj keď ide často o fliačik pôdy niekde v chotári, návrat majetkových práv si chce uplatniť každý, ibaže príslušné úrady odsúvajú pre nával ich žiadosti až o rok. „Nezávidím preto pánovi Schwarzenbergovi,“ smeje sa medzi riadkami autor, „ktorému ide o podstatne rozsiahlejší majetok, o hrad Orlík, možno o jeden – dva zámky a o kúsok južných Čiech.

 

Koľko (a o koľko) viac sa ten nabehá a nastojí po úradoch. Ako to vôbec stíha, a ešte aj kanceláruje na Pražskom hrade. Ozaj úbohí latifundisti. Myšlienka na ich strasti, neporovnateľné s našimi, nech nás upokojuje pri našom nekonečnom čakaní.“ Pre poriadok dodávame, že ide práve o to knieža Schwarzenberga, ktoré dnes v Česku šéfuje zahraničnej politike a šepká sa aj o jeho kandidatúre na úrad prezidenta.

reklama


Nebudeš nikdy
„Zle som počula, alebo...?“ nazvala svoju poznámku Tatiana Koprdová. Hneď v úvode sa vyznáva zo svojej podpory myšlienke na zriadenie Trnavskej univerzity, ktorá by sa hlásila k historickému odkazu slávnej predchodkyne. Má obavy, aby nás z hry nevysánkovala Banská Bystrica. O tom, ako je tomuto projektu naklonená Slovenská národná rada, iste najviac vedel jej predseda František Mikloško.

 

Príležitosť spýtať sa ho nastala 17. februára počas jeho prednášky v Katolíckej jednote. Autorka s natrčeným nahrávačom v ruke bola pri tom, keď mu túto otázku položil sám primátor Trnavy Štefan Bošnák „...a zároveň ho požiadal, aby nášmu mestu v tomto smere pomohol. Potešilo ma, že z úst predstaviteľa nášho mesta vyšla takáto požiadavka, a ešte viac ma potešila informácia Františka Mikloška, že univerzity budú predmetom rokovania SNR na najbližšom zasadnutí.

 

Zasadnutie SNR bolo. O univerzitách sa hovorilo: o košickej, banskobystrickej i nitrianskej, ale o trnavskej nič!... Teraz neviem. Zle som počula, alebo...? ... Zbohom, univerzita v Trnave! Mala si byť od 1. septembra, nebudeš nikdy... Naozaj nebude nikdy?!“ Jasné, že na emotívne otázky autorky spred dvadsiatich rokov dávno všetci poznáme odpoveď. SNR na svojom ďalšom zasadnutí 25. marca 1992 zákonom č. 191 Trnavskú univerzitu zriadila, a to s účinnosťou od 1. júla 1992.


Fuj, to sa nemá
Teraz prezradím na novinárov všeobecne niečo nepekné. Stále majú problém, ako udržať na uzde, to značí zavrieť jej dvere do novín, skrytú reklamu. Poznáte ju podľa toho, že nie označená ako inzercia, čiže ani platená (možno však nejakou protislužbou – o to horšie), a trčí z nej ako šidlo z vreca jej cieľ – priniesť pod zásterkou spravodajstva alebo publicistiky jej subjektu finančný, politický alebo iný profit. Nejde pritom o trestný čin, ale o nemravné konanie voči konkurentom, ktorí nemajú v redakcii kamaráta a museli by si takú istú reklamu zaplatiť.

 

...potom však na domácej striedačke už zostali iba oči pre plač. Olomouckí futbalisti uštedrili Trnavčanom dokonalé k. o. FOTO: Peter Ondrejka


„Koníček profesiou,“ znie názov článku v monitorovanom čísle novín, ktorý sa tvári ako bežná správa. „Je dobré, keď dlhoročná záľuba sa premení v profesiu,“ píše značka (red), čo značí redakcia, čiže nikto, veď kto by sa bez donútenia pod skrytú reklamu rád podpísal. „Už dvadsaťšesť rokov sa ...“ meno vynecháme, „venuje výrobe fotografií, jeho pani o šesť rokov menej. V novom spoločenskom systéme, po zrušení komunálnych služieb, sa obaja upísali podnikateľskej činnosti.

 

Zákazníkom robia farebné i čiernobiele fotografie zo svadieb, pohrebov, rodinných osláv, podnikových akcií, za dva týždne dokážu zhotoviť farebné diapozitívy pre katalógy. Bokom nezostáva ani reportážna a reprodukčná fotografia. Ich domáce sídlo je...“ a nasleduje presná adresa aj s telefónnym číslom.


Už niet prekážok
No comment. Pointou nech je citát z hneď vedľajšieho článku s názvom Etická výchova: „Koľko sme sa len nalamentovali o absencii etickej výchovy na našich školách. Chceli sme ju vyučovať v hodinách občianskej náuky, estetickej výchovy.

 

Chcieť je však jedno a robiť druhé. Dnes už niet prekážok rozvíjať etickú výchovu na školách. Či už na samotných vyučovacích hodinách s týmto názvom alebo na hodinách náboženstva. Veď chceme mať našu mládež peknú, čestnú, v práci poctivú...“


Buď fitko
Mňa porazí. Prevrátim stranu, a tam veľký článok o istom kulturistovi, trojnásobnom majstrovi Slovenska. Reku, paráda, patrí sa pochváliť pred svetom, dať príklad chalanom z ulice, ktorí nevedia, čo so sebou...

 

A zrazu vidím, že podstata materiálu je v tom, že silák si otvoril s manželkou v Trnave fitnescentrum, že za deväťdesiatminútové cvičenie účtuje iba pätnásť korún a keď ide majiteľ na preteky, tak ho vo fitku zastupuje jeho tiež silno kvalifikovaný priateľ, takže nech sa páči... Áno. Skrytá reklama ako vyšitá.


Na záver niekoľko kľúčových slov z drobnej inzercie. Predám: Kvalitný maštaľný hnoj; stotridsať škridiel; kade; perie; ďatelinové semeno, aj nadrobno; trojdňové kurčatá; stenu; uholníky tridsať na tridsať; Šijeme deťom; fajčiarsky stolík – likvidujem; klietky pre slimáky; drevo, i zo záhrady; byt s telefónom; Aviu TIR. 

reklama

Podeľte sa s nami o váš názor!

Aktuálne správy
TRNAVSKÝ HLAS je registrovaná ochranná známka Právne informácie | Ochrana osobných údajov | Etický kódex | Reklama | RSS | Kontakty | Nastavenie cookies | Cookies politika
Copyright © 2010-2024. Všetky práva vyhradené
Tento web beží na serveroch webhouse.sk
Mazda / TANEX Trnava
reklama
Canis
reklama