Nezmyselné praktiky v Tescu. Pokladníčky neberú všetky karty!
AKTUALITY - Kurz sebaobrany | 19.3.2012, 14.01, Gabriel Kopúnek
Pokladníčka Tescu vám odmietla možnosť zaplatiť za tovar platobnou kartou z dôvodu, že je na nej iné meno? Nie ste sami. O zážitku nám napísala čitateľka a na odpoveď Tesca už prišli aj reakcie ľudí. Radi by sme poznali aj váš názor.
![Nezmyselné praktiky v Tescu. Pokladníčky neberú všetky karty!](./clanky/tesco_pokladne-w480.jpg)
Ak máte obavy, že si pokladníčka postaví hlavu, radšej použite samoobslužnú pokladňu.
Vážená redakcia. Nikdy by mi nenapadlo, že budem aj ja niekedy potrebovať sa obrátiť na vás so žiadosťou o pomoc. Som pravidelnou zákazníčkou Hypermarketu Tesco v Trnave. Po poslednej návšteve ale ešte zvážim, či tou zákazníčkou aj ostanem.
Bola som na bežnom nákupe a pobrala som sa k pokladni zaplatiť. Keď som pri platení vytiahla kreditnú kartu, pokladnička mi povedala, že nemôžem ňou zaplatiť, lebo je vystavená na mužské meno – môjho manžela. Musím preto zaplatiť peniazmi, alebo mam ísť do najbližšieho bankomatu vytiahnuť si hotovosť, ak nemám pri sebe dostatok peňazí. Povedala, že má taký príkaz. Inak mi kartu zabaví a nevráti. Pritom vraj neriešia, či je majiteľka alebo majiteľ karty totožný s menom na karte už oni neriešia.
Bola som z tejto situácie zhrozená a pohoršená. My máme kartu len jednu a priznám sa, že ju mám väčšinou len ja. Predstava, že mi ju nejaká predavačka v pokladni zabaví len z tohto dôvodu, ma trasie. Veď som jeho žena, máme spoločný učet, mám podpisové právo, prečo by som s ňou nemohla platiť?
Prosím vás, preverte túto stupídnu situáciu. Ak to je naozaj pravda, prechádzam nakupovať ku konkurencii. A určite po takejto skúsenosti nielen ja.
Vaša čitateľka Marianna z Trnavy
Spoločnosť Tesco zaobchádza s platobnými kartami bezpečne a v súlade s pravidlami kartových spoločnosti. Naša pracovníčka pokladne sa zachovala správne. Povinnosťou pracovníkov pokladne je skontrolovať, či kartou platí muž alebo žena v zhode s mužským alebo ženským ekvivalentom priezviska na karte. Ak tak nie je, mali by platbu odmietnuť a navrhnúť postup, ako spomínala pracovníčka pokladne. Je to jeden z prístupov, ktorý chráni predovšetkým záujmy majiteľa platobnej karty a zákazníci by mali vítať tento postup, ktorý je dohodnutý v zmysle spomínaných pravidiel kartových spoločností. Žiaľ, stretávame sa s obdobnými reakciami, pretože toto pravidlo sa vo všeobecnosti nevie. Preto by sme radi odporučili zákazníčke, že by bolo najvhodnejšie, ak by tiež mala vybavenú vlastnú platobnú kartu a v budúcnosti by sa predišlo podobnému nedorozumeniu.
Oľga Hrnčiarová, hovorkyňa Tesco
Vaše reakcie
Reagujem na odpoveď pani Hrnčiarovej a praktiky Tesca. Váš argument o pravidlách kartových spoločností je absurdný. Podpisom karty sa stávate jej majiteľom a preberáte všetky práva a povinnosti ako strata, krádež a manipulácia s kartou na seba. Nie nejaká spoločnosť.
Predavačka neskontrolovala zhodu s mužským alebo ženským ekvivalentom priezviska na karte.
Zákazník nie je povinný sa predavačke preukazovať žiadnym dokladom a ona ho nemá právo kontrolovať.
Veľa žien má za manžela cudzieho štátneho príslušníka a nepoužíva koncovku -ová.
Čitateľke Marianne a ďalším zákazníkom odporúčam pri odobraní karty kontaktovať políciu a nahlásiť krádež. Pani hovorkyňa bude mať s vysvetlením práv zákazníka, ochranou osobných dát a navádzaním na krádež čo vysvetlovať. Aktivita pani hovorkyne by možno obstála, ak by disponovala zoznamom ukradnutých platobných kariet a bola vyzvaná na spoluprácu.
Čitateľ Marek
Vážená redakcia. Dovolím si reagovať na článok z čísla TH č.10 Vykartovanie v Tescu, kde pani čitateľka píše, ako jej odmietli prijať platobnú kartu z dôvodu, že karta je na manželovo meno. Zdá sa mi to nelogické a pripomína mi to šikanu. Veď uvažujme. Ak stratíte, alebo vám ktosi odcudzí platobnú kartu a bude ju chcieť zneužiť, tak má možnosť tak, či onak. Stačí, keď je karta na mužské meno a disponuje ňou muž. Často platievam kartou, ale nikdy sa mi nestalo, aby pokladníčka pýtala aj občiansky preukaz, vtedy by to malo totiž aj opodstatnenie. Jednoducho sa uspokoja, že som muž a karta je na mužské meno. Je chvályhodné, že sa v obchodoch snažia chrániť majiteľov platobných kariet pred ich zneužitím, ale, žiaľ, nemá to patričný efekt.
Čitateľ Alexander