Budúci učitelia: Na deti chcú ísť trestami, liberálne a inováciou
AKTUALITY - Trnava | 24.3.2012, 14.39, Darina Kvetanová
TRNAVA – Zo slovenských pedagogických fakúlt vyjdú každý rok stovky vyštudovaných magistrov. Mnohí z nich si to však namiesto do školstva namieria na pozíciu asistentov či tlmočníkov.

Ilustračné foto: web
Môže za to v prvom rade nízke ohodnotenie, ktoré štát učiteľom ponúka. Dvadsaťročný študent UCM z Banskej Štiavnice si učiteľský odbor vybral, pretože v ňom vidí istotu. Učiť by chcel dejepis na strednej škole.
„Je to pomerne isté zamestnanie, mužov je v školstve málo. Na druhej strane, toto povolanie je nedocenené. Moji rodičia sú učitelia. Zdá sa mi smiešne, že murár bez maturity zarába viac ako učiteľ, ktorý strávi päť rokov na vysokej škole,“ hovorí.
Opakom je jeho spolužiačka Mariana (22) z Handlovej, ktorá si učiteľský odbor vybrala z núdze.
„Nechcela som matematiku ani fyziku, na gymnáziu som maturovala z dejepisu a náuky o spoločnosti. Do úvahy tak prichádzalo jedine učiteľstvo,“ vysvetľuje Mariana.
Čo bude robiť po škole, ešte nevie. Mať titul je však základ. Takýto uchádzač má na trhu práce lepšiu možnosť sa zamestnať, myslí si dievča.
Tresty, zmeny či liberálnosť?
Študentov Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave sme sa opýtali na ich predstavy o práci v školstve.
Lenka Žitná (22)
Očakávam, že ma učenie bude baviť. Deti chcem veľa naučiť a byť ich vzorom. Ľudský prístup a liberálnosť je tá správna cesta. Je zlé, ak sa žiaci učiteľa boja. Stretla som sa napríklad s pedagógmi, ktorí nepripúšťali názor žiakov, striktne si presadzovali ten svoj, boli direktívni a dogmatickí. Takáto ja nebudem.
Daniel Domorák (21)
Ja chcem učiť celkom inak, ako je dnes zaužívané. Učiteľov strašne zväzujú osnovy, a to ma dosť rozčuľuje. Všetci sa držia predpísaného modelu, a potom každý hovorí, že žiaci sú zlí. No oni sú podľa mňa len znudení z tejto výučby. Ja chcem zbúrať všetky staré praktiky, učiť po svojom. Uvidím, či sa mi to podarí.
Martina Rezničáková (22)
Učiteľ môže žiakom odovzdať kúsok seba, formovať ich, aby boli lepší, často ho však nerešpektujú. Bola som na praxi v školskom klube, kde učiteľka zaujímavo prednášala deťom o pirátoch, oni ju však totálne ignorovali, robili si, čo chceli. Odmenou si dnes žiaka nezískate, pomohli by mierne tresty. Deti chcem učiť netradične, zaujať ich. Napríklad v literatúre upustím od encyklopedických vedomostí a viac sa zameriam na diskusiu o literárnych dielach.
Monika Sedláková (22)
Učiť na základnej škole je veľká zodpovednosť, žiak si v tom veku najviac formuje návyky. Deti mám rada, no skôr si viem predstaviť, že by som učila na strednej alebo vysokej škole. Dnešné osnovy, ktorými sa učitelia riadia, sú zle nastavené. Radikálne by som ich prepracovala, pretože sa učí zastaralo, stále sa opakuje tá istá látka. Pritom doba sa výrazne zmenila.