Geniálny nápad! Marko dostal pecku vďaka Braňovi Mojsejovi
RELAX - Rozhovory | 9.4.2012, 18.20, Katarína Rosinová
Na minulý ročník hudobného festivalu Topfest pozýval Braňo Mojsej v reklamnom spote slovami: „Príďte všetci a nebojte sa, ja tam hrať nebudem.“ Zdesenie vystriedala úľava, pobavenie a neprekonateľná chuť zdieľať a šíriť odkaz ďalej.
Marko Viskupič je recesista v práci aj v súkromí. FOTO: Michal Hlavatovič
reklama
Jednoduchý a zároveň geniálny nápad priniesol Markovi Viskupičovi (23) a jeho spoločníkovi cenu v kreatívnej československej súťaži Zlatá pecka 2011. Po krátkom stretnutí s talentovaným Trnavčanom mi bolo jasné, že má veľký zmysel pre recesiu.
V ocenenej online kampani išlo hlavne o nápad. Bol tvoj?
- Kampaň som vytvoril spolu s kolegom Petrom Kramárikom. Nápad vznikol celkom spontánne pri rozhovore o iných veciach. Vymysleli sme to prakticky za jeden deň, i keď realizácia bola, samozrejme, náročnejšia a dlhšia.
Prečo práve Braňo Mojsej?
- Pointa spočívala v tom, že na rozdiel od iných festivalov na tento pozýval niekto, kto tam hrať nebude. Najskôr nám napadli mená ako Jadranka či Robo Kazík, ale najviac zarezonoval práve Braňo. Keďže chcel mať exkluzivitu, postavili sme kampaň na ňom. V rozhlasovom spote a na internete sme však využili aj spievajúceho kaderníka Martina Kittnera.
reklama
Bolo ťažké presvedčiť Braňa, aby do toho išiel?
- Bol som prekvapený, že ho nebolo treba ani prehovárať. A to som si myslel, že je na svoju hudbu dosť háklivý. Zobral to športovo a dokázal, že si vie urobiť srandu sám zo seba.
Na druhej strane, kampaň mu pomohla, pretože jeho imidž spozitívnel. Spolupráca s ním bola taká super, až som to nečakal. Mal profesionálny prístup a bolo na ňom vedieť, že na kameru je zvyknutý. Ešte aj teraz si sem-tam zavoláme.
Rozpočet kampane bol len dvetisíc eur. Aká časť z toho bol Braňov honorár?
- Pokiaľ viem, zobral za to len pár drobných, ktoré daroval na charitu. Zviditeľnil sa možno na prvý pohľad v negatívnom, ale v konečnom dôsledku v pozitívnom zmysle. Tento rok bude nakoniec na festivale naozaj hrať, čo bolo súčasťou dohody.
Na YouTube mal spot do konca kampane približne stotisíc videní. Aké boli vaše odhady?
- Môj skromný odhad na začiatku bol desaťtisíc videní. Pritom už po dvadsiatich štyroch hodinách ich mal dvojnásobok. Taký úspech sme nečakali. Výhodou je, že virálne videá sa šíria samy.
Je budúcnosť reklamy vo virálnych videách, alebo už je toho veľa?
- Je pravda, že v poslednom čase sú v móde, ale dobrého virálu je stále málo. Urobiť ho nie je jednoduché a nepodarí sa to vždy. Tu nebola iná možnosť, pretože sme mali k dispozícii len malý balík peňazí a chceli sme osloviť čo najviac ľudí.
Na natočenie proma festivalu vás oslovili aj tento rok. Čo plánuješ, keďže si nasadil sám sebe vysoko latku?
- Bude ťažké nadviazať na túto kampaň, ale dúfam, že sa to podarí. Mám aj šikovných spolupracovníkov, takže verím tomu, že toto nebolo posledné slovo. Prezradím len toľko, že tentoraz bude kampaň postavená na vyháňaní ľudí z gaučov a od televízorov.
Budeme ich nabádať, aby išli za dobrou hudbou na festival. Chceme s nimi nadviazať kontakt a osloviť ich aj prostredníctvom obecných rozhlasov.
Si pomerne mladý na to, koľko si toho dosiahol. Aká bola postupnosť?
- Študoval som na Súkromnej strednej škole animovanej tvorby, už tam som viac inklinoval ku grafike ako k animácii. Chcel som pokračovať na VŠVU, ale skončil som tesne pod čiarou. Nakoniec sa mi naskytla zaujímavá možnosť práce v jednej známej reklamnej agentúre.
Ešte ako nezmaturovaný študent som prešiel výberovými konaniami. Prijali ma na pozíciu grafika a po dvoch rokoch som prešiel do inej agentúry. Zo začiatku som bol grafik, postupne som sa zúčastňoval aj na tvorivej časti. Potom som nadobudol pocit, že by som mal skúsiť niečo vlastné, a tak som si s kamarátom v Trnave založil vlastnú agentúru.
Prvý náš väčší projekt bol Topfest. Keďže sme malá firma, celú kampaň od nápadu až po výstupy robíme sami.
Nedávno bolo 1. apríla. Tebe sa ešte pred pár mesiacmi podarilo pekne si vystreliť z médií aj z verejnosti. Ako to bolo?
- Bola to kampaň na spoločné turné skupín Horkýže slíže, Polemic a Konflikt. Poňali sme to ako vznik novej politickej strany HSPK, čo sú iniciály skupín a zároveň skratka z názvu Hudobná strana pre každého. Zvolali sme tlačovku, prišli tam novinári a všetci nám to zhltli.
Chalani to zvládli perfektne, dokonca si na tlačovku dali obleky, čo len podtrhlo jej vierohodnosť. Mali sme vymyslený aj volebný program s niekoľkými bodmi, ako napríklad viac rocku na školách, predĺženie nočného nepokoja, zrušenie všetkých diskoték a podobne. Doteraz to bolo vždy tak, že strany využívali na svoju propagáciu v kampaniach kapely.
Prvýkrát sme to otočili tak, že hudobníci použili politikov na spropagovanie samých seba. :) Niektorí novinári sa cítili urazení, že naleteli. Výsledok bol taký, že celá kampaň stála pár eur a dostali sme nezaplatiteľný priestor vo všetkých médiách.
Akú hudbu počúvaš ty?
- Dobrú. :) Inklinujem skôr k rocku, ale vypočujem si aj iné žánre, v poslednom období dokonca hip-hop. Vždy som chcel mať svoju skupinu, ale stroskotalo to na tom, že mám antitalent na akýkoľvek hudobný nástroj aj na spev. S kamarátmi, ktorí sú na tom rovnako ako ja, sme si povedali, že je to nespravodlivé a aj my chceme mať kapelu. Teraz ju zakladáme.
Budeme takí zlí, že každý návštevník dostane pred vstupom na koncert fúkať, a keď bude mať menej ako jedno promile alkoholu v krvi, povinne si ho doplní. Za triezva by totiž bola naša hudba nepočúvateľná. :)
Perfektný nápad! A ako sa budete volať?
- Rozmýšľali sme nad názvom Pivo zdarma, to by dobre vyzeralo na plagátoch ku koncertom a zabezpečilo by nám to vysokú účasť. Potom sme ale zistili, že kapela s týmto názvom už existuje v Česku...