Vybielený účet. Peniaze mu ukradli až z Francúzska
AKTUALITY - Kurz sebaobrany | 31.5.2012, 12.47, Darina Kvetanová
TRNAVA – Z účtu Igora Štetinu previedol niekto v apríli takmer 800 eur. Urobil tak počas noci z Francúzska. Na to, že ide o nelegálne prevody, ho telefonicky upozornil zamestnanec VÚB banky, kde mal účet založený.
Igor Štetina nebol spokojný s postupom banky. Jej zástupcovia argumentujú, že jeho problém šetria. Foto: Darina Kvetanová
Poslal ho vec nahlásiť na políciu, kde potrebovali výpis účtu, a tak poň išiel na pobočku v Trnave. Tam mali tiež overiť, či peniaze z jeho účtu skutočne odišli, alebo sa dá transakcia ešte stopnúť.
„Prekvapilo ma, že tam o mojom probléme nevedeli. Netušili, či mi peniaze dokážu vrátiť. Preventívne som preto nechal zablokovať kartu účtu, z ktorého mi peniaze ukradli, a aj druhú, ktorú som používal. Z banky som teda odchádzal s dvoma zablokovanými kartami a s neistotou, čo bude s mojimi peniazmi,“ hovorí Igor Štetina.
V nasledujúcich dňoch sledoval pohyby na svojom účte. „Žiadne prevody som najskôr nevidel, myslel som teda, že všetko je v poriadku. Nakoniec však peniaze predsa odišli. Pýtam sa, ako je to možné, keď zamestnanci o mojom probléme vedeli?“ krúti hlavou Štetina.
O pár dní prišlo ďalšie prekvapenie. „Na účet sa mi totiž vrátilo 368 eur od adresáta, ktorému moje peniaze podvodník previedol. Volal som teda opäť do banky, no opäť o ničom nevedeli. Myslím si, že o tom mali vedieť ako prví a mali ma sami informovať o tom, v akom stave je môj problém,“ sťažuje sa Trnavčan.
Ako predísť podvodom
„Takto ani človek, čo vám stojí za chrbtom, ani mikrokamera z prstov PIN neodčíta a podvodník nemá kompletné údaje na jej zneužitie,“ objasňuje Michal Kopecký z VÚB banky. Pomôcť môže tiež služba zasielania notifikačných esemesiek, ktoré klienta okamžite upozornia na použitie platobnej karty. |
Michal Kopecký, hovorca VÚB banky, informoval, že ak je už platba kartou realizovaná, banka ju nemôže zastaviť. Klient musí podať reklamáciu. V prípade platieb zo zahraničia ju musí banka vyriešiť do šiestich mesiacov. „Klient reklamoval viacero platieb, jednu z nich naozaj obchodník vrátil.
Nevieme prečo. Mohlo napríklad dôjsť k situácii, že podvodník si objednal tovar, ktorý už obchodník nemal, a preto peniaze zaslal späť,“ objasňuje Kopecký.
Dodáva, že ak sa potvrdí, že klient za zneužitie nenesie zodpovednosť, banka mu peniaze v plnej výške vráti. „Podozrivé transakcie vykonané platobnými kartami monitorujeme 24 hodín denne, sedem dní v týždni a pri podozrení okamžite kontaktujeme klienta,“ dodáva s tým, že aj klienti by mali pri akejkoľvek pochybnosti kontaktovať banku a ak išlo o transakciu kartou, okamžite ju zablokovať.