Upozornenie záujemcom o nákup osobných áut
RELAX - Retro | 10.2.2011, 00.00, prispievatelia
Trnavský hlas číslo 6 vyšiel 6. februára 1991 a jeho cena bola už 2 Kčs. Zdražel o 100 percent. Rastúce ceny nútili ekonomicky rozmýšľať aj pracovníkov poľnohospodárskych družstiev. Priekopnícke Spoločné poľnohospodárske družstvo vo Veselom sa zameralo na vysokointenzívny chov slimákov.
Ošetrovateľka Anna Ráczová pri čistení klietok v intenzívnom chove slimákov veselského poľnohospodárskeho podniku. Snimka: R. Selický
reklama
Najnovšie opatrenia zakázali zber slimákov po lúkach a stráňach, ale devízy lákali. Družstvo potrebovalo finančné injekcie. Po zistení, že: „...slimáky nemajú iba pomalú živú nožičku, ale tiež rýchlu - ekonomickú,“ založili vlastnú farmu pre chov slimákov s cieľom predaja prostredníctvom švajčiarskej firmy do krajín labužníkov. „Šesť ľudí sa stará o drobčeky i odrastenejšie mláďatá, o celé produktívne stádo. Dojemne sa tieto desaťtisíce slimáčikov dožadujú vlhkosti, vzduchu, krmiva. Nie je to jediná myšlienka špeciálnej zootechniky v tomto podniku. Pustili sa tiež do chovu noriek a popularizovaných dážďoviek.“ Poľnohospodári to mali vždy ťažké. Podľa zoznamu firiem na internete sa dnes vo Veselom venujú výrobe čerstvého mäsa mliečnych výrobkov a pestovaniu obilia.
Ambulantný predaj
Dlhé rady spotrebiteľov trpezlivo vyčkávajúcich pred autami pod mestskou vežou i pred poštou boli dôsledkom zvyšovania cien. Podnikové predajne si prilepšovali priamym predajom. „Raz darmo, ľudia obracajú v dlani každú korunku (i keď devalvovanú) a kupujú tovar lacnejší, bez obchodných medzičlánkov, spôsobujúcich až nežiaduce prirážky.“ Mäsové výrobky s 15-percentnou zľavou ponúkal trnavský Mäsopriemysel vo svojej pojazdnej predajni i v obci Šúrovce, kde bola pre dovolenku mesiac zatvorená predajňa s mäsom. Autá s keksíkmi z Pečivární Sereď, výrobky mliekarov až z Moravy, vajíčka, nedostatkové prášky na pranie ponúkali lacnejšie ako v kamenných predajniach. Situácia sa opakuje. Dedinské rozhlasy dnes oznamujú, že do obce príde súkromný podnikateľ, ktorý ponúka... Tentoraz sú dodávky naplnené lacnejšími poľskými výrobkami.
reklama
Anton Šihlar je jedným z trojice zamestnancov Mäsopriemyslu, ktorý obsluhoval pracovníkov v Šúrovciach. Na dračku šli údené rebierka, diétne párky i šunková saláma. Sortiment bol však oveľa širší. Snímka: R. Selický
Rozlúčka s Fortunou
„V posledný januárový víkend sa uskutočnila aj posledná rozlúčka s trnavským klubom mladých Fortuna. Od čias, keď hŕstka nadšencov vlastnými rukami prispela k sprístupneniu a obnove zanedbaných pivničných priestorov na Františkánskej ulici, až k dnešnému zabehanému a zinštitucionalizovanému podniku pre mladých, ktorý Trnavčanom kdekto závidel, uplynulo vyše dvoch desiatok rokov. Fortuna bola od samotného začiatku obľúbeným miestom stretávania sa mládeže celého mesta.“ Vo Fortune hosťovali divadielka, vystupovali hudobné skupiny, večery s diskotékou či videotékou vždy naplnili klub. Hitparáda Fortuna 20 trvala osemnásť rokov a tým si zabezpečila miesto najdlhšie trvajúcej pravidelnej hitparády v republike. Areál s objektom klubu sa vrátil späť do rúk pôvodného vlastníka, jezuitského rádu. Fortuna zostala Trnavčanom v pamäti a možno preto tu nájdete tenisový klub, telovýchovnú jednotu aj fitnescentrum s týmto názvom.
Do polovice februára
Výrobcovia automobilov v reklamách ponúkajú športové, terénne, rodinné, imidžové verzie svetových značiek, o akých sme pre dvadsiatimi rokmi ani nesnívali. Pousmejme sa nad týmito riadkami a spomeňme si na časy, keď „Ministerstvo obchodu SR zastavilo prijímanie vinkulácií na nákup osobných áut. Po uspokojení záujemcov z poradovníkov bude predaj áut voľný. Predajne (Mototechna i Škoda) vyzývajú záujemcov z poradovníkov, aby urýchlene oznámili či reflektujú na nákup a v prípade kladnej odpovede uviedli farbu a typ vyhotovenia. Kto to neurobí do 15. februára, poradie sa mu zruší. O mimoriadnych prípadoch (choroba, pobyt v zahraničí), v ktorých preukázateľne nebude možné vyhovieť tejto výzve, rozhodne riaditeľ organizácie.“
JÚLIA KAMPFOVÁ