Motoristi už majú obchvat, je načase budovať cyklochodníky
AKTUALITY - Kurz sebaobrany | 25.6.2012, 10.21, Gabriel Kopúnek
Celistvý severný obchvat mesta už slúži motoristom. Či sa to odzrkadlí na znížení tranzitnej prepravy hlavnými ťahmi Trnavy, ukážu najbližšie mesiace. Radnica však stojí pred ďalšou neľahkou úlohou – vyriešiť statickú dopravu v centre a jeho okolí.
Vybrať sa z Prednádražia do mesta chce riadny kus odvahy. Ak nechce byť cyklista chrapúňom, riskuje. Foto: autor
Uplynulý víkend nielen v Trnave, ale aj v Košiciach či v európskych metropolách ukázal, že prepravovať sa smerom do centra či zamestnania sa dá aj inak, než autami. Po uliciach sa jazdilo na bicykloch, kolieskových korčuliach, kolobežkách. Jednorazová akcia, ktorá síce poukáže na problém, ale ho nerieši. Niekde plánujú odstaviť hlavné ťahy aspoň každú nedeľu počas leta, v Trnave zatiaľ takáto myšlienka vypovedaná nebola. A pritom by sa dalo niečo zorganizovať, keďže od júla už budú viaceré hlavné cesty v meste spadať pod právomoci samosprávy.
Od augusta sa začne skúšobná prevádzka mestskej autobusovej dopravy (MHD) v novom grafikone a trasách, ktoré by mali zatraktívniť toto cestovanie. Som skeptikom a neverím, že by všetci odstavili autá a začali cestovať v MHD, poprípade vysadli na bicykle. Človek má pohodlnosť vrodenú a nerád sa jej zrieka. Na druhej strane chýbajú možnosti, ako sa bezpečne dopraviť z bodu A do bodu B. Absentuje sieť prepojených cyklotrás, alebo aj cyklotrasy samy. A pritom netreba budovať, stačí len popremýšľať.
V jednej reportáži som cyklistov prirovnal k teroristom. Namiesto toho, aby jazdili po cestách, nerešpektujú zákon a ohrozujú chodcov na chodníkoch. Zameral som sa na Študentskú ulicu a Trojičné námestie a pešiu zónu. Reagovali slovami, že sa nenechajú zabiť autami. Ich argument postavený na pude sebazáchovy sa ale vymyká logike. Namiesto riešenia problému radšej zvolili ľahšiu cestu odporu.
Na Študentskej ulici pritom cyklochodník stačí namaľovať v oboch smeroch. Nie však na jestvujúcich chodníkoch, pretože na ňom, hoci je široký, veľa miesta pre košaté nízke stromy neostáva. To sa naskytá pozdĺž krajnice, mimo zastávok MHD na hornom a dolnom konci. Tú ale zatiaľ okupujú v čase vyučovania automobily študentov dvoch priemysloviek. Cestu zúžia na jeden a štvrť jazdného pruhu, pričom motoristom bránia vo výhľade na prichádzajúce autá a chodcov z bočných uličiek. Kto tadiaľ každodenne prechádza, určite mi dá za pravdu.
Treba si teda položiť otázku, je pre mesto prioritou bezpečnosť občanov, alebo parkovanie pohodlných žiakov? Ak chcú do školy jazdiť autami, nech im vybudujú parkoviská vo svojich areáloch. To by naozaj radnicu trápiť nemalo. Skôr ďalšia hrozba, že ak spoplatnia parkovanie aj na verejných parkoviskách v dotyku s centrom, zo Študentskej si spravia parkovisko tí, čo v centre pracujú.
O pár dní sa školský rok končí, autá počas dňa zmiznú. Ideálny čas zobrať zelenú a žltú farbu a namaľovať čiary. Som presvedčený, že spravia zázrak. Teda, ako oň radnica stojí.