Trnavské rybníky
reklama

Príbeh vraku z Dobrej Vody: Posádky pred haváriou stihli vyskočiť

RELAX - Kuriozity | 15.7.2012, 20.13, prispievatelia

„Hlásim, že dňa 11. decembra 1944 o 13. hodine popoludní priletelo do vzdušného priestoru obce Dobrá Voda jedno poškodené americké lietadlo. Lietadlo počalo horieť a v tom vyskočilo z lietadla 9 členov posádky.“

Príbeh vraku z Dobrej Vody: Posádky pred haváriou stihli vyskočiť

Americkí letci so svojím strojom.

reklama

 

Toto zapísal do žandárskeho denníka okresný náčelník Dr. Konka a hlásenie poslal Ústrediu štátnej bezpečnosti v Bratislave. V správe sa ďalej píše, že pilot letel s lietadlom ďalej a havaroval neďaleko Jablonice a že žandárom sa podarilo troch letcov zadržať.


Počas 2. svetovej vojny sa na slovenskom nebi stretávali lietadlá rozličných vzdušných síl. Nemci, Rusi, Američania, Rumuni... Jedným z nadšencov, ktorí pátrajú po príbehoch letcov, je aj Ondrej Janšto z Brezovej pod Bradlom.

„Posádky pred haváriou väčšinou stihli vyskočiť s padákom,“ hovorí.

reklama

 

„Mnoho Slovákov riskovalo, že ich zavrú alebo zastrelia, a pomohlo americkým pilotom. Schovávali ich u seba pred Nemcami a žandármi, ošetrovali, našli sa dokonca odvážlivci, ktorí ich previedli cez líniu východného frontu. Títo ľudia teraz vymierajú. My ich navštevujeme a snažíme sa zachytiť ich príbehy.“

 

Málokto vie, že odvážna pani Brožková z myjavských kopaníc dostala za ukrývanie pilotov z havarovaného bombardéra hodnosť plukovníčky štátu Kentucky a titul čestnej admirálky mesta Hickam.


Ale vráťme sa naspäť k lietadlu, ktoré sa zrútilo pri Dobrej Vode. Bol to stroj B-24J-401-CF 42-50508 Yellow J zo 406. bombardérskeho pluku 763. bombardérskej jednotky. Američania lietali nad nepriateľské územie zo severu Talianska.

 

Let trval niekoľko hodín, lietadlá neboli vykurované, posádky zažívali v sedemtisícovej výške mrazy aj -50 stupňov Celzia. Používali elektricky vyhrievané obleky aj topánky. Vzdušné sily sa sústredili na bombardovanie nemeckých rafinérií, aby zlikvidovali zásoby pohonných hmôt.

 

Yellow J v plnej kráse.

 

Do Yellow J pálili nad Viedňou a poškodili mu dva motory. Pilot sa rozhodol zmeniť kurz na východ, k najbližšej spojeneckej frontovej línii. Lenže lietadlo nevydržalo. Desaťčlenná posádka musela vyskočiť. Stroj sa chvíľu na to zrútil v lesnom poraste Cínovec pri horárni Suchánka.

 

Pilot William Geer si pri zoskoku zranil chrbát. Vzdal sa Nemcom, pretože potreboval lekárske ošetrenie. Veľa letcov sa v nemeckých táboroch dožilo konca vojny, pre Nemcov boli elita a zaobchádzali s nimi lepšie než s ostatnými vojakmi.

 

Ďalších piatich členov posádky zajali. Ale ostatných schovali jednoduchí roľníci na myjavských kopaniciach. Vo februári však počas razie objavili kopilota Johna Zebrowskeho. Riziko odhalenia sa zvyšovalo. Preto sa ostatní letci rozhodli prejsť front.

 

Wilfriedovi Tritzovi sa to 21. marca 1945 podarilo. Eugena Hodga niekto prezradil a zajali ho v Brezovej pod Bradlom. Robert Wick preto radšej počkal na oslobodenie u svojich záchrancov na Bukovci.

 

Marianna Wolfová

 

reklama

Podeľte sa s nami o váš názor!

Aktuálne správy
TRNAVSKÝ HLAS je registrovaná ochranná známka Právne informácie | Ochrana osobných údajov | Etický kódex | Reklama | RSS | Kontakty | Nastavenie cookies | Cookies politika
Copyright © 2010-2024. Všetky práva vyhradené
Tento web beží na serveroch webhouse.sk
Mazda na splátky
reklama
cale clinic
reklama