Adoptujte si kravičku, urobíte radosť deťom a zachránite štát
AKTUALITY - Trnava | 21.9.2012, 15.31, Gabriel Kopúnek
V súčasnosti si môžete adoptovať na diaľku dieťa v Afrike či exotické zvieratko v ZOO. Slovenskí poľnohospodári sa preto rozhodli darovať všetky svoje kravičky deťom na adopciu.

Nelka, vnučka predsedu PVOD Kočín Jozefa Puváka, si adoptovala kravičku medzi prvými. Foto: autor
Nerobia to nezištne. Za celou kampaňou treba vidieť snahu o podporu predaja slovenských mliečnych výrobkov. Predchádzajúca trojročná kampaň síce zvýšila spotrebu mlieka na obyvateľa o 10 kg ročne, no na predaji produktov slovenských mliekarní sa to veľmi neprejavilo.
Tvárou celoslovenskej kampane sa stala kravička z PVOD Kočín Strakaňa. Toto meno jej dala adoptívna "mama", vnučka predsedu družstva Nelka. Získala ju celkom jednoducho. Kúpila desať rôznych mliečnych výrobkov, ich EAN kódy nahlásila na webovú stránku kampane Adoptuj kravičku a dnes sa svirtuálnym zvieratkom môže hrať.
Každá virtuálna kravička má svojho živého dvojníka. Po slovenských rdužstvách ich pravidelne fotí partia desiatich fotografov. A nestíhajú. "Za 20 dní kampane sa už adoptovalo 4300 zvierat. Záujem verejnosti je naozaj veľký, nestíhame všetky žiadosti vybaviť v krátkom čase. Na ilustráciu, zverejníme 1000 kravičiek na adopciu a v priebehu štyroch hodín sa minú," uviedla riaditeľka Slovenského zväzu prvovýrobcov mlieka Margita Štefániková.
Takýto projekt nemá vo svete obdobu. Ani prapôvod situácie, aká nastala na Slovensku za posledných dvadsať rokov. "Počet kusov dojníc sa za toto obdobie znížil o 72 percent zo 400-tisíc kusov na súčasných zhruba 150-tisíc," poznamenala Margita Štefániková.
Za to môžeme vďačiť hlavne pchaniu sa do zadku štátom západnej Európy v 90. rokoch minulého storočia, keď sme za vidinu prijatia do európskych štruktúr obetovali to najdôležitejšie, potravinovú sebestačnosť Slovenska. Ďalej k úpadku prispievame aj sami nakupovaním zahraničných, často druhotriednych potravín.
"Veríme, že týmto milým a úprimným projektom pomôžeme zvýšiť obľubu slovenských mliečnych výrobkov pred zahraničnými aj v ďalších slovenských rodinách," dodala riaditeľka Štefániková.