Trnavské rybníky
reklama

RECENZIA: Podnik a podnikanie v piatich jazykoch

AKTUALITY - Trnava | 5.12.2012, 07.12, prispievatelia

Po vydaní prvých troch zväzkov pentalógie v slovenčine a angličtine publikácia je postupne vydávaná v ruštine a poľštine a maďarčine. V tieto dni bola publikácia vydaná Vydavateľstvom VEDA SAV v kooperácii s Vydavateľstvom GONDOLAT.

RECENZIA: Podnik a podnikanie v piatich jazykoch

Významné dielo slovenského autora Štefana Kassaya vydané v maďarčine pod gescciou Európskej akadémie vied a umení. 

 

Autor objavným spôsobom štruktúru pentalógie rozvinul na báze štyroch komponentov všeobecne známej a používanej metodiky strategického manažmentu BSC - balanced scorecard (ekonomický výkon, orientácia na zákazníka - komunikácia, interné procesy, učenie a rast).

 

Tieto doplnil o ďalší, piaty komponent, a to o podnikateľské prostredie. Prvý diel je venovaný práve tejto otázke. Takéto doplnenie metodiky BSC je šťastným riešením, lebo takým spôsobom sa zámerným skúmaním vplyvov, zmien vonkajšieho prostredia, poukázaním na zjednocujúcu úlohu strategického prístupu eliminujú nedostatky metodiky BSC.

 

V súvislosti s tým sú podstatné dva dôležité charakteristické znaky publikácie. Jednak sa tu riadenie podniku skúma v historickom rámci, ďalej je tu snaha posunúť do popredia aspekt rozvoja. V publikácii sa pri prezentácii úlohy zmien vonkajšieho prostredia, jej vplyvu na podnikateľské prostredie koncentruje na Strednú Európu.

 

Ako hlavná niť sa tiahne pozdĺž celej knihy myšlienka dôležitosti hľadania možností rozvoja, zvyšovania efektívnosti. Na druhej strane sa tu o problematike rozhodujúcej úlohy manažmentu, ľudského faktora a podnikovej organizácie nepíše oddelene, ale v jednej publikácii koncentrovane a vo vzájomných súvislostiach, ktoré sú spojené prioritami vedúcej osobnosti.

 

Nasledovný citát knihy výstižne vyjadruje krédo autora: „V každom období je podnik riadený určitými prioritami, ktoré ho formujú a dávajú mu osobitý charakter. Dosahované strategické pozície sú výsledkom predchádzajúceho spôsobu podnikania a uplatňovania preferovaných stratégií.“

 

Prezentovaná kniha má skôr encyklopedický, než striktne vedecký charakter, v popredí záujmu autora stojí riešenie problémov. Hľadajú sa tu odborne i vedecky podložené riešenia, tak sa vytvára jednota, symbióza vedy a praxe.

 

V diele sú vymenované rôzne metódy, postupy v rámci danej tematiky, tieto metódy a postupy sú porovnávané aj cez príklady. Od teórie sa autor vždy dostane k praktickým aspektom, záverom, ku generalizácii skúseností a čo treba vyzdvihnúť: na základe hodnotenia skúseností sa formulujú všeobecne platné závery. V tomto prípade nemôžeme hovoriť iba o jednosmernom vzťahu medzi teóriou a praxou – čo je samé osebe hodnotou –, ale o reťazci teória – prax – teória, čo je vlastne obojstranným vzťahom.

 

Monumentálne teoretické dielo je obohatené skúsenosťami v prdukčnej praxe. V rámci systematických konzultácií sa do do tvorby publikácie zapájali zamestnanci vlastného podniku, vedúci zamestnanci z výroby a učitelia a výskumní pracovníci z vysokých škôl.

 

Cez ich návrhy, odporúčania, kritiky sa formovala kniha, posledné úpravy robil editorský tím, napriek tomu máme pred sebou jednotné dielo s jednotným štýlom a jednotnou filozofiou a to na úrovni štruktúry aj štýlu knihy. Je to filozofia a zmýšľanie profesora Kassaya.

 

Už samotný rozsah publikácie vyžaduje starostlivé naplánovanie štruktúry, oddelenie jednotlivých častí. Tejto činnosti bola venovaná veľká pozornosť: na začiatku knihy sa nachádza návod, ako čítať knihu. Okrem toho tu nájdeme aj definície použitých pojmov.

 

Prednosťou publikácie je, že sa v nej obšírne pertraktujú nasledujúce otázky:
• osobnosť vodcu, vodcovské štýly a ich centrálna úloha pri vytváraní vzťahov medzi stratégiou, organizáciou, technológiou a ľuďmi, rozdiely medzi manažérmi a vodcami, efektívnosť riadenia, výzvy a megatrendy;
• komponenty stratégie a to v modernom chápaní, metódy strategickej analýzy, v súvislosti s tým vyzdvihujem popis metódy SPACE, strategický rozvoj, obmedzenia strategického vývoja, výber a typy stratégií, riadenie strategickej zmeny;
• organizačné formy, ich rozvoj a v rámci toho úloha informatiky, súlad medzi organizáciou a vnútornými procesmi, štruktúra veľkých podnikov, efektívnosť štruktúr;
• k týmto témam sú priradené prípadové štúdie a sú zapracované aj výsledky analýzy vlastného podniku.

 

V publikácii sa riadenie podniku charakterizuje ako univerzálna veda, zároveň sa tu poskytujú všeobecné, priamo aplikovateľné metódy, ktoré sa neviažu ku konkrétnemu odvetviu. Takým spôsobom táto kniha môže byť užitočná pre široký okruh čitateľov: vysokoškolských študentov, doktorandov, začínajúcich aj skúsených riadiacich pracovníkov, pre stredný a vyšší manažment.

 

Kto v nej zalistuje, kniha pravdepodobne vzbudí jeho záujem, čitateľ si ju obľúbi, bude ju čítať a čaká ďalšie zväzky edície.


Dr. Gyula Sallai, DrSc.
univerzitný profesor,
Technická a ekonomická univerzita v Budapešti

 

 

Podeľte sa s nami o váš názor!

Aktuálne správy

reklama

TRNAVSKÝ HLAS je registrovaná ochranná známka Právne informácie | Ochrana osobných údajov | Etický kódex | Reklama | RSS | Kontakty | Nastavenie cookies | Cookies politika
Copyright © 2010-2025. Všetky práva vyhradené
Tento web beží na serveroch webhouse.sk
Mazda / TANEX Trnava
reklama