Získať vodičák na najsilnejšie motorky nebude už tak jednoduché
AKTUALITY | 19.1.2013, 16.30, Gabriel Kopúnek
Nové pravidlá ohľadom vodičských preukazov nečakajú Slovákov len v rámci republiky, ale aj v rámci celej Európskej únie.

Vzor nových vodičských preukazov.
Od soboty 19. januára budú všetky nové vodičské preukazy v celej EÚ vydávané vo forme plastovej „kreditnej karty”, ktorá bude mať štandardný európsky formát a prísnejšiu bezpečnostnú ochranu.
Nový európsky vodičský preukaz postupne nahradí viac než 100 rôznych papierových a plastových modelov, ktoré doteraz požíva vyše 300 miliónov vodičov v celej EÚ.
Je súčasťou širšieho balíka opatrení (tretej smernice EÚ o vodičských preukazoch), ktoré majú posilniť voľný pohyb občanov členských štátov a zabrániť podvodom s vodičskými preukazmi.
Dopravná polícia v Európe musí v súčasnosti dokázať rozpoznať viac než 100 rôznych druhov papierových a plastových vodičských preukazov.
Identifikačné fotografie môžu byť už dávno zastarané, kategórie vozidiel, na ktoré má vodič oprávnenie, nejasné a preukaz sa dá ľahko sfalšovať.
Jedným z nových opatrení bude tiež Pravidelné obnovovanie vodičských preukazov ako základnou požiadavkou v boji proti podvodom a pri zlepšovaní cestnej bezpečnosti.
Podľa nových pravidiel sa vodičské preukazy musia obnovovať u vodičov motorových vozidiel a motocyklistov každých 10 – 15 rokov, a to v závislosti od členského štátu.
U vodičov autobusov a nákladných vozidiel sa vodičské preukazy musia obnovovať každých päť rokov a na obnovu je nevyhnutná lekárska prehliadka.
Ide o administratívnu obnovu, ktorá si nevyžaduje žiadne dodatočné skúšky. Zaisťuje, aby informácie, fotografie atď. na vodičskom preukaze boli priebežne aktualizované.
Zároveň možno bezpečnostné prvky na kartách na základe nových technológií pravidelne aktualizovať a členské štáty budú mať stále aktualizované informácie o vodičských preukazoch, ktoré sú v obehu.
Nové pravidlá v rámci EÚ budú platiť aj pre vydávanie vodičských oprávnení na motocykle. Zvýši sa veková hranica pre získanie vodičských preukazov na najsilnejšie motocykle od exitujúcej hranice 21 na 24 rokov.
Nový systém vyžaduje tiež vodičské skúsenosti minimálne štyri roky (namiesto dvoch) s menej výkonnými motocyklami pred vydaním vodičského preukazu pre najsilnejšie motocykle.
Žiadatelia o vodičský preukaz na moped budú odteraz musieť spraviť teoretickú skúšku. Členské štáty môžu zaviesť aj skúšku zručností a správania, ako aj lekárske prehliadky.
EÚ stanovuje minimálny odporúčaný vek 16 rokov, pričom túto hranicu na vodičskom preukaze uznávajú všetky členské štáty. Doteraz neexistovali pre mopedy žiadne minimálne požiadavky na úrovni EÚ.