Trnavské rybníky
reklama

Na bicykloch len do práce, iné používanie sa zakazuje

AKTUALITY - Trnava | 3.3.2013, 14.39, Gabriel Kopúnek

TRNAVA – Organizovaná cyklistka v krajskom meste v tomto roku slávi okrúhle 120. výročie. Prvý organizovaný spolok cyklistov vznikol v roku 1893.

Na bicykloch len do práce, iné používanie sa zakazuje

Exponáty bicyklov prevažne českej výroby dopĺňa maďarský i francúzsky výrobok.

Cukrovar
reklama

 

Históriu cyklistiky pripomína od piatka v radničnej kaplnke výstava bicyklov, dokumentov a rôznych iných artefaktov, ktoré pochádzajú zo súkromných zbierok, no odkazujú na veľké činy Trnavčanov v minulých dvoch storočiach.


Napríklad na najlepší výkon Augustína Vrchovského 11:59:02 minúty v roku 1896 na netradične dlhej trati 6666 metrov, ktorá sa jazdila na Tulipáne. Na výročie storočnice cyklistiky tradíciu obnovili počas trnavského jarmoku a preteky sa jazdia dodnes.

 

Májový kvet
reklama

 

História trnavskej cyklistiky ponúknutá priamo na dlani, vo vitrínach.


Ďalší odkaz smeruje na trojicu Trnavčanov Ladislava Jalovca a Fridricha a Štefana Režuchovcov, ktorí v roku 1934 za dva mesiace precestovali na bicykloch Taliansko a pokorili na nich aj rakúske Alpy.


Z približne 10-tisíc kilometrovej púte sa zachovala bohatá fotodokumentácia, nakoľko Režuchovci vlastnili v Trnave fotoateliér. Nezachovali sa však bicykle. Tie vzali ruskí vojaci v roku 1945, keď Trnavou prechádzal front.

 

Povinná výbava a náhradné diely z minulého storočia.

 

Velocipéd.

 


Drevená replika dreziny z 19. storočia, na ktorej Trnavčan Karol Lipovský minulý rok ustanovil svetový rekord v hodinovej jazde.

 

Súčasnosť spojenú s históriou na výstave pripomína aj velocipéd a kostitras – drevená replika dreziny, predchodkyňa bicykla, na ktorých jazdí Karol Lipovský a dosahuje pozoruhodné výsledky. Vlani spravil na kostitrase svetový rekord v hodinovej jazde.


Zhruba z troch desiatok exponátov spomenieme dámsky bicykel Peugeot z roku 1910, ktorý je najstarším exponátom výstavy. Pochádza zo zbierky Borisa Majerova, ktorý vlastní viacero strojov z prvej polovice minulého storočia.

 

Partia nadšencov dvoch kolies z neformálneho združenia Tyrnaviavelo, ktorá výstavu zorganizovala. Sprava Róbert Jalovec, Jozef Ďurko a Boris Majerov.

 

Detail bicykla Pegeot z roku 1910.


Skutočnou raritou je historický oznam Obvodného notárskeho úradu v Trakoviciach, ktorý bol určený na vybubnovanie miestnemu hlásnikovi. Oznam obsahuje inštrukcie, ako a kedy sa môžu bicykle používať.


Dovolené bolo jazdiť nimi do práce a z práce, s ďalším využitím už bol problém. „Zakazuje sa používať bicykle najmä na zábavné ciele, na výlety, na šport a podobne,“ píše sa v ozname.

 

Výstavu otvoril primátor Vladimír Butko. Podujatie moderoval športový nadšenec a novinár Štefan Horváth.


Výstavu otvoril primátor Vladimír Butko, ktorého síce pasoval moderátor za aktívneho cyklistu, on však priznal, že má ešte k tomu ďaleko, keďže na dve kolesá po rokoch vysadol len predvlani.


Vyznal však svoj vzťah k cyklistike a k ľuďom, ktorí v meste organizujú nielen športové zápolenia, ale aj voľné spoločenské jazdy mestom.


Keďže je zástancom cykloturistiky, rád by už tento rok zorganizoval cyklojazdu aj mimo mesto. V pelotóne označeného sprievodnými autami s majákmi, keďže jazdiť za plnej premávky je na Slovensku životu nebezpečné.


 

 


 

reklama

Podeľte sa s nami o váš názor!

Aktuálne správy

reklama

TRNAVSKÝ HLAS je registrovaná ochranná známka Právne informácie | Ochrana osobných údajov | Etický kódex | Reklama | RSS | Kontakty | Nastavenie cookies | Cookies politika
Copyright © 2010-2024. Všetky práva vyhradené
Tento web beží na serveroch webhouse.sk
Mazda balík výhod
reklama