Na bicykloch len do práce, iné používanie sa zakazuje
AKTUALITY - Trnava | 3.3.2013, 14.39, Gabriel Kopúnek
TRNAVA – Organizovaná cyklistka v krajskom meste v tomto roku slávi okrúhle 120. výročie. Prvý organizovaný spolok cyklistov vznikol v roku 1893.
Exponáty bicyklov prevažne českej výroby dopĺňa maďarský i francúzsky výrobok.
Históriu cyklistiky pripomína od piatka v radničnej kaplnke výstava bicyklov, dokumentov a rôznych iných artefaktov, ktoré pochádzajú zo súkromných zbierok, no odkazujú na veľké činy Trnavčanov v minulých dvoch storočiach.
Napríklad na najlepší výkon Augustína Vrchovského 11:59:02 minúty v roku 1896 na netradične dlhej trati 6666 metrov, ktorá sa jazdila na Tulipáne. Na výročie storočnice cyklistiky tradíciu obnovili počas trnavského jarmoku a preteky sa jazdia dodnes.
História trnavskej cyklistiky ponúknutá priamo na dlani, vo vitrínach.
Ďalší odkaz smeruje na trojicu Trnavčanov Ladislava Jalovca a Fridricha a Štefana Režuchovcov, ktorí v roku 1934 za dva mesiace precestovali na bicykloch Taliansko a pokorili na nich aj rakúske Alpy.
Z približne 10-tisíc kilometrovej púte sa zachovala bohatá fotodokumentácia, nakoľko Režuchovci vlastnili v Trnave fotoateliér. Nezachovali sa však bicykle. Tie vzali ruskí vojaci v roku 1945, keď Trnavou prechádzal front.
Povinná výbava a náhradné diely z minulého storočia.
Velocipéd.
Drevená replika dreziny z 19. storočia, na ktorej Trnavčan Karol Lipovský minulý rok ustanovil svetový rekord v hodinovej jazde.
Súčasnosť spojenú s históriou na výstave pripomína aj velocipéd a kostitras – drevená replika dreziny, predchodkyňa bicykla, na ktorých jazdí Karol Lipovský a dosahuje pozoruhodné výsledky. Vlani spravil na kostitrase svetový rekord v hodinovej jazde.
Zhruba z troch desiatok exponátov spomenieme dámsky bicykel Peugeot z roku 1910, ktorý je najstarším exponátom výstavy. Pochádza zo zbierky Borisa Majerova, ktorý vlastní viacero strojov z prvej polovice minulého storočia.
Partia nadšencov dvoch kolies z neformálneho združenia Tyrnaviavelo, ktorá výstavu zorganizovala. Sprava Róbert Jalovec, Jozef Ďurko a Boris Majerov.
Detail bicykla Pegeot z roku 1910.
Skutočnou raritou je historický oznam Obvodného notárskeho úradu v Trakoviciach, ktorý bol určený na vybubnovanie miestnemu hlásnikovi. Oznam obsahuje inštrukcie, ako a kedy sa môžu bicykle používať.
Dovolené bolo jazdiť nimi do práce a z práce, s ďalším využitím už bol problém. „Zakazuje sa používať bicykle najmä na zábavné ciele, na výlety, na šport a podobne,“ píše sa v ozname.
Výstavu otvoril primátor Vladimír Butko. Podujatie moderoval športový nadšenec a novinár Štefan Horváth.
Výstavu otvoril primátor Vladimír Butko, ktorého síce pasoval moderátor za aktívneho cyklistu, on však priznal, že má ešte k tomu ďaleko, keďže na dve kolesá po rokoch vysadol len predvlani.
Vyznal však svoj vzťah k cyklistike a k ľuďom, ktorí v meste organizujú nielen športové zápolenia, ale aj voľné spoločenské jazdy mestom.
Keďže je zástancom cykloturistiky, rád by už tento rok zorganizoval cyklojazdu aj mimo mesto. V pelotóne označeného sprievodnými autami s majákmi, keďže jazdiť za plnej premávky je na Slovensku životu nebezpečné.